Papírra vetett vonalaink szemmel jól
láthatóan is megmutatják, hogyan mozgunk a világban, mozdulatainkba, tetteinkbe
mennyi energiát teszünk (avagy tudunk beletenni), mekkora határozottsággal
cselekszünk, mennyire vagyunk egyáltalán „jelen” egy-egy helyzetben és evvel
összefüggésben milyen mértékben tudjuk-akarjuk befolyásolni a
velünk-körülöttünk történő eseményeket, személyeket, avagy éppenséggel mennyire
vagyunk befogadóak velük szemben.
Minél lágyabb, vékonyabb, halványabb vonalak jellemeznek egy rajzot, annál valószínűbb, hogy a kép készítője visszahúzódó, visszafogott személyiség, aki inkább a háttérbe húzódva szemlélődik, ritkán vagy gyengén, különösebb határozottság nélkül nyilvánítja ki akaratát. A kimondottan gyenge, halvány vonalak valamilyen pszichés vagy fizikai energia hiányára utalnak.
Ezzel ellentétben: minél nagyobb
erővel, nyomatékkal húzza – végletes esetben akár szinte a papírba vési –
vonalait, annál nagyobb energiával, belső erővel, annál elszántabban igyekszik
akaratát érvényre juttatni.
A lágyabb, hajlékonyabb, ívesen
vezetett vonalak mögött egy könnyedebb, befogadóbb, empatikusabb, jobb beleérző
képességű, így könnyebben beilleszkedő személyiséget sejthetünk. Ha a vonalak
belül maradnak a rajzfelületen vagy annak kiszínezendő részén, az illető jól
tartja a szabályokat, határokat. Minél több hegyesebb, szögesebb, elrántott,
túlfutó vonal jelenik meg a képen, annál nagyobb mértékben jellemezhetik az
önérvényesítésre törekvő, kevésbé rugalmas, akaratos, netán agresszióba hajló
megnyilvánulások.
Az, hogy egy-egy ábra vonalai
mennyire találkoznak a szükséges pontokon, hogy mennyire tűnik befejezettnek a
rajz, arról is árulkodik, hogy a rajzoló milyen mértékben fejezi be dolgait,
feladatait, mennyire pontos a megvalósításban.
Természetesen ezeknek a jegyeknek
a felmérése önmagában még korántsem elég az alapos rajzelemzéshez – fontos
figyelembe venni pl. azt is, hogy a rajzterület mely részein hogyan jelennek
meg az egyes jellemzők, van-e kisebb vagy nagyobb különbség egy-egy rajzon
belül vagy akár több, különböző időpontban készült rajz között. Ugyanakkor a
vonalak minőségének megfigyelése révén lényeges információkhoz juthatunk arról,
hogy a rajzoló milyen belső energiákkal rendelkezik és az akarati – érzelmi alapú
működés „skáláján” hol helyezkedik el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése