A gyermeki rajzfejlődés
szakaszolásával, annak leírásával számos pszichológus foglalkozott, arra a
kérdésre keresve a választ, hogy hogyan, milyen folyamat során rendeződnek a
firkák értelmes jellé.
Rhoda Kellogg amerikai művészetpedagógus
kutatásai nyomán vált egyre elfogadottabbá, hogy a már a legkorábbi firkák
önálló alkotásnak, fontos önkifejezési módnak tekinthetőek.
A gyerekek két éves koruk körül figyelnek fel arra, hogy a kezükbe
kaparintott írószerszám nyomot hagy a papíron – avagy bármilyen más, elérhető
felületen. J
Ezt a kezdeti időszakot, amikor inkább még a mozgásban, mintsem a tényleges
rajzolásban, képalkotásban lelik örömüket, motívumszakasznak nevezhetjük.Erre az időszakra esik az anyáról való pszichés
és fizikai leválás első megélése, az „én vagyok, mint önálló, minden mástól
elkülönülő lény” érzésének első felfedezése. A rajzokban megjelenő zárt,
elhatárolt alakzatok tükrözik ennek az új állapotnak a kialakulását.
A két-három éves életkorban
megfigyelhető formaszakasz idején a gyermek már igyekszik kombinálni az
alapmotívumokat – vonalak, körök, cikk-cakkok, spirálok, kereszt, háromszög,
csillag – és ezekből összetettebb képeket létrehozni. Rendszerint már kapnak
címet is ezek a képek. A rajzot készítő gyermek akár szívesen el is meséli a
történetet, amit megjelenített. Ugyanakkor ez a jelentéstartalom még mindig nem
kapcsolódik szorosan az elkészült ábrázoláshoz, hiszen előfordulhat, hogy egy
valamivel későbbi alkalommal már teljesen más mesét költ a képéhez a kis
művész.
Hozzávetőleg négy éves kortól
beszélhetünk a kompozíciós szakaszról. Eddigre a gyermek valóban megtanulja,
hogy a rajzoláshoz jelentést is lehet társítani. Ekkor már egyértelműen
megnyilvánul a rajzokban a kis alkotók egyéni stílusa.
A következő, képalkotó szakasz a korábbi fejlődési időszakok nyomában
alakul ki. Ezen belül az emberi figurák ábrázolásának fokozatos komplexebbé,
részletesebbé válása követhető nyomon.
A kutatások szerint a 3-4 éves korúaknál jellemzően még a fej-láb
emberke a legáltalánosabb és ezután, hozzávetőleg 6 éves korig – akár az
iskolás korba is átnyúlóan – tart a teljes emberfigura kialakulásának szakasza.
Ez a fejlődés az alábbi séma szerint zajlik:
- a törzs fejre és végtagokra tagolódik
- a végtagok tovább tagolódnak – ujjak, térdek, boka ábrázolása révén
- megjelenik a mozgásábrázolás a behajlított végtagok által
- megjelenik a környezet, a kísérőtárgyak, csoportkompozíciók alakulnak ki
A fej részletei, részelemei időrendi sorrendben a következők szerint kezdenek
beépülni a rajzolt részletek közé: szem, száj, haj, orr, fülek.
Az emberalakok először szemből nézve
jelennek meg a képeken, majd átmenet képeznek a szembenézet és a profil között –
az egyiptomi rajzokhoz hasonlóan a fej és a lábak többnyire profilból, a törzs
szemből látszik –, majd végül a legnehezebben megvalósítható oldalnézeti
ábrázolás kerül bele a képekbe.
Ahogy nincsen két egyforma
gyermek, ugyanúgy nem lehet elvárni tőlük azt sem, hogy fejlődésük pontról
pontra megfeleljen a fenti sémának. Ugyanakkor a rajzok, mint a lelki-érzelmi
tartalmak közvetlen kifejezési eszközeinek megfigyelése, elemzése sokszor
támpontot nyújthat annak felismeréséhez, hogy gyermekünk hol küzd valamilyen
nehézséggel, feladattal, milyen életterülettel, milyen érzelmi problémával „dolgozik”
aktuálisan. Ha pedig ebben a munkában elakad – ami okozhatja a rajzfejlődés
megtorpanását, esetleg a már elért színvonalról való visszaesést -, akkor
időben, a számára legmegfelelőbb eszközökkel siethetünk a segítségére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése